۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۴۱

یکصدمین شماره «نگاه‌نو» منتشر شد

یکصدمین شماره «نگاه‌نو» منتشر شد

یکصدمین شماره مجله «نگاه‌نو» روی دکه رفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، این شماره نگاه‌نو با یادداشتی از سردبیر آغاز می‌شود كه گزارشی است از پا گرفتن و آغاز به كار نگاه‌نو و انتشار نخستین شماره آن در مهر ماه 1370. دیدگاه‌های سردبیر، اسامی همكارانی كه بیشترین همكاری‌ها را كرده‌اند (38 نفر) و اسامی همكارانی كه در گذشته‌اند (32 نفر در 23 سال). در ادامه گزارشی درباره صدشمارگی نگاه‌نو و سپس اظهارنظر گروهی از اهالی فرهنگ و اهل قلم و روزنامه‌نگاران پیشکسوت در همین مورد آمده است.

بخش مقاله‌ها با ترجمه‌ای از عزت‌الله فولادوند با عنوان «فلسفه تاریخ» نوشته هگل آغاز می‌شود. مقاله‌ای از فخرالدین عظیمی با عنوان «اخلاق، سیاست، انسانیت؛ گشتی در دنیای كانت» كه بیان و تحلیلی است از مسائل پیچیده و اساسی امروز ما بر مبنای دیدگاه‌های برخی از فلاسفه، اندیشمندان سیاسی و جامعه‌شناسان، از كانت تا امروز، دیگر مطلب این بخش است.

در بخش «تاریخ معاصر ایران» مقاله‌ایی با عنوان «از پشت پرده مذاكرات نفت» به قلم محمدعلی موحد آمده است؛ این مقاله گزارشی است از گفتگوهای میان ایرانیان و هیئتی از كنسرسیوم نفت كه در گذشته به قلم امیرعباس هویدا و اردشیر زاهدی و به تازگی به قلم فؤاد روحانی منتشر شده بود، ولی موحد، خاطرات مكتوب خود را نیز به نوشته‌های پیشین افزوده و در اختیار خوانندگان نگاه‌نو گذارده‌ كه بسیار خواندنی است و گوشه‌ای از نحوه حكمرانی و تصمیم‌گیری در مسائل اساسی را در ایران دوره پهلوی دوم و حال و احوال كارشناسان معتقد به حفظ منافع ملی را در آن روزگار نشان می‌دهد.

مقاله دوم همین بخش از محمدحسین خسروپناه، پژوهشگر تاریخ معاصر، است با عنوان «دعوت از دیكتاتور برای پذیرش حقوق سیاسی مردم». مقاله خسروپناه شامل چند نامه است كه فعالان سیاسی در دهه 1350 به شاه نوشتند و به او هشدار دادند و از او خواستند كه به قانون احترام بگذارد و آزادی‌هایی را كه حق مردم است از آنان نگیرد و از ظلم و ستم بكاهد كه او گوش نكرد و بر او همان رفت كه بر دیگر دیكتاتورهای تاریخ جهان رفته بود و می‌رود.

این شماره نگاه‌نو ادامه پیدا می‌كند با گفتگویی با محمد مالجو، زیر عنوان «سرمایه‌داری به بهشت نمی‌رود». پس از چند گفتگو با اقتصاددانان باورمند به بازار آزاد و اقتصاد لیبرال و اقتصاد آزاد مبتنی بر بازار رقابتی و معتقد به نسخه‌های صندوق بین‌الملل پول و بانك جهانی.

بخش بعدی این نشریه «ادبیات و هنر» است با هجده شعر از محمدرضا شفیعی كدكنی و مقاله‌ای روشنگر و پراحساس از سیدعلیرضا میرعلی‌نقی درباره استاد عبدالوهاب شهیدی که 92 ساله شده‌اند، داستانی از بهومیل هرابال با عنوان «عمو پپین من»، به ترجمه پرویز دوایی، و داستانی كوتاه از گلی‌ترقی با عنوان «زندگی ساده».

می‌رسیم به بخش «نقد و نظر» با نقدی مفصل به قلم خسرو باقری از كتاب عروسكخانه، نوشته هنریك ایبسن و ترجمه منوچهر انور (نشر کارنامه، 1385)، با عنوان «ایبسن كلیشه‌ها را می‌شكند.» این نقد، با ستایش از نقش زنان در زندگی و مطرح كردن مقوله‌هایی از محدودیت‌ها و آزادی‌خواهی آنان به مناسبت روز هشتم مارس (17 اسفند) كه روز جهانی زن است، نوشته شده است. بخش نقد و نظر با ترجمه‌ای درباره تأثیر جنسیت در موفقیت آثار ادبی و دو نوشته از علی حصوری و در پاسخ به وی از دكتر محمد دهقانی به پایان می‌رسد.

یکصدمین شماره مجله «نگاه‌نو» در 268 با بهای 8500 تومان منتشر شده و روی دکه رفته است.

کد خبر 2251964

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha